Hudson-Hillsdale

Under sommaren hade familjen hyrt ytterligare ett hus norr om New York.
Stellet var jettefint, kolungt och det er merkligt hur klimatet kan endras sa mycket pa bara nagra fa mile...Ater igen var det Svensk sommar..Der uppe fanns inte sa mycket att gora, men det blev lite fler strandturer och en massa lek utomhus- Gung i hengmattan,filmkvell,pyssel, bad i dammen och mumsande pa persikotredet.
Det var underbart o skont att bada i en sjo, men vid varje strand var det livvakter och man hade satt ut bojor med rep emellan, sa man fick bara simma i vissa rutor. Om man simmade i en annan ruta der det inte var nagon livvakt ropa de i megafoner och sa att man skulle ga upp...Inte precis som hemma der man kan simma mitt ut i sjon om man vill.
Vi firade even lite fodelsedagar eftersom bada flickorna fylde ar, vilket firades med Cupcakes i overflod och lite barbeque saklart. Det var forberedelser och kalas till tusen och med tre barn och en hoggravid verdmamma var det verkligen ett-tjoho!. Best av allt var att precis efter Happy Birthday songen fick vi syn pa en ren som smygit sig in pa tomten. Hon stod i skogsbrynet och kollade pa oss lenge innan hon vende om in i skogen igen. Kendes nestan som i Harry Potter ner han ser sin pappas patronus...
En av kvellarna smog jag ut ur huset for att ringa och snacka lite. Det gar inte att beskriva hur pass mycket det betyder att fa prata lite svenska mellan varven.Tackar Linnea och Bettan!:) Fick even se verldens vackraste stjernfall,nr fyra pa listan...alltid lika magiskt.

En dag med Frida

Mitt i sommaren när det var som allra varmast kan det inte bli bättre än att få ett varmt besök av fina Frida!
Lite fika på FIKA och svenska prat:) En TOPPEN dag en TOPPEN tjej:)

Main-Portland-Chebegue

En dag för ett bra tag sen nu, var det dags för mig att packa en liten väska och åka upp till familjens sommarstuga i Main. Det var en lång resa som tog nästan tolv timmar..Eftersom familjen åkt dit en vecka innan mig fick jag startade min tur hemifrån Brooklyn själv..Så jag tog sen tunnelbanan till Pennstation. Där tog jag sedan tåget till:
South Station Boston.
Sen var det vidare med bussen till:
Portland
Det var härligt väder och jag hade tur som behöve vänta en timma på färjan. Det fanns inte så mycket att spana in förutom en massa Lobster shops,men utsikten var otroligt vacker. Det kändes nästan som att traska runt i Strömstad.
Färjturen till ön Chebegue tog lite mer en en timma. Fanns massor av roliga och fina hus att kolla in..
Ett litet postkontor nere vid vattnet...
Vill-bara-ha-och-åka-runt-med-på-ön-bilen!
På detta "Inn" gifte sig mina hostparents..Sjukt likt Seaside hotel:)
Slutligen en liten bild på vår stuga..
Det var en äkta sommarstuga-i-Sverige-känsla förutom den amerikanska flaggan. Det var "tyvärr" utedass, men vi fick bara spola ibland och det fanns en utedursch.
De dagarna som jag var där spenderades med att spela badminton, cykla runt, ta en tur till stranden, fiska krabbor och käka glass. En av kvällarna kom några bekanta till familjen över på middag. Det var ett gammalt par som bott på ön i mångamånga år. Båda två var jättesöta och med den bredaste amerikanska dialekten jag någonsin hört berättade de gärna om livet på ön.
Vi tog även lite småturer i bilen för att lättare se oss omkring och tänka sig det var en gammal blå volvo!-Så Sverige känsla-japp!
Det fanns en liten resturang, en liten teater,en liten mataffär, poolhus,tennisbana,ett litet musem och ett ännu mindre bibliotek, vilket var det enda stället på hela ön som hade internet uppkoppling..
Det var en mysig vecka med massor av frisk luft:)

S.o.m.m.a.r

Vilken sommar!
Det har farit en farande fram och tillbaka mellan Brooklyn och 2 olika sommarstugor norr om NYC. Fullt med aktiviteter,barfotaspring och myggbett bade her och der...
Nu er jag entligen tillbaks till den stora staden, internet och allt annat. Det kenns skont att vara tillbaka i "gamla vanor" igen, fast vilken sekund som helst kommer det bli en ganska stor forendring. Nu ner jag precis har borjat kenna att jag kommit in i det hela, sa ska saklart familjen utokas med en baby. Det er spennande men det inneber ocksa en ganska stor forendring och mer jobb.
Tenker massor pa er alla der hemma! Hoppas ni har det super:)
Det kommer snaaart en lang sommaruppdatering;)